Ett bra säljmanus är som en hitlåt.

Att skriva ett bra säljmanus är som att skriva en sång. Det gäller att hitta rätt ord, melodi och känsla.

Ett bra säljmanus är som en hitlåt

I alla år som jag jobbat med försäljning har jag förundras över det arbete som faktiskt ligger bakom ett bra säljmanus. Oavsett om det är ett kallt samtal, ett längre säljsamtal eller ett säljmöte så är det ett jobb som ligger bakom det. Det kan bli en hitlåt om man är en talang. Fast en bra hisspitch kan nog mer ses som en väldigt bra jingel.

 

Men för de flesta blir manuset och säljsamtalet enbart ett ok resultat som fungerar emellanåt och som andra gånger faller pladask. Ibland blir det tyvärr enbart en total flopp.

 

Att skriva ett bra säljmanus är som att skriva en sång. Det gäller att hitta rätt ord, melodi och känsla.

Vad gör att du eller företaget får tyngd och som gör att folk lyssnar på vad du har att säga?

Vad är kundens största fördomar, rädslor och invändningar?

Finns det ord som inte bör användas och som kan missförstås?

 

Det finns många delar att tänka på och man behöver hitta essensen med samtalet och manuset.
Vissa manus är korta andra längre. En del är enkla medans andra kräver mer arbete och justeringar.
Att få till det rätt tar olika lång tid.

Skriva, sudda, ändra, flytta och prova.
Skriva lite till, ändra igen och prova lite mer.
Så går loopen tills man fått till något som känns bra och som fungerar.

publik

Troligen ser man lite smått galen ut när man skapar. Det är en konstnär som jobbar. Man lägger ner sin själ. Man pratar rakt ut, mumlar för sig själv, tittar i spegeln och testar det på någon.

Sakta växer manuset fram och förvandlas till en hitsång, ett konstverk.
Det gäller också att man är rätt sångare för manuset. För det är ju artisten tillsammans med sången som skapar en hit.

 

Lycka till med ditt skapande!

Vill du vill ha fler tips och råd om manusarbete ska du läsa min E-bok ”Hur du lyckas Nå Kunden med Kalla samtal.” Du hämtar den gratis här.

Comments

5 steg till att våga ringa Kalla samtal – Del 2. Så här börjar du

[…] Det är kunden och kundens tankar, behov och framgång som står i centrum för samtalet. Vad är intressant och viktigt för kunden att veta, tycker kunden? Inte vad du tycker att kunden ska veta eller borde tycka är intressant. Träna på ditt manus och förändra det när det behövs. Det är inte förrän du börjar ringa oc… […]

Reply

Leave a Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

%d bloggare gillar detta: