Jag blir alltid förvånad när företag använder samma säljmanus och säljstil som användes på 80-talet. Alltså ärligt, varför gör man det?
När det inte fungerar kan det vara dags att titta på vart i säljprocessen det är fel. Bara för att något fungerade för 20 år sedan betyder inte att det fungerar idag.
Det är lite intressant hur olika vi människor ser på saker. Hur vi värderar och prioriterar efter känslor mer än logik.
Jag menar vi människor är villiga att lägga pengar på självutveckling. Vi köper en bok, vi köper två, vi går en kurs, ser en föreläsare eller betala en livscoach. Allt för att finna oss själva, lyckan och framgång i livet.
Men föreslår någon att vi ska lägga pengar på en kurs i familjeekonomi eller pensionssparande så har vi helt plötsligt inte råd… eller tid.
Samma fenomen finns i företagsvärlden.
Ett företag som vill ha bättre försäljning och trognare kunder är inte alltid villiga att lägga pengar eller tid på att utveckla sin försäljning eller sina säljare.
Visst är det märkligt?!
Idag är det fler och fler företag som förstår vikten av Social media. En del företag har anställt någon som jobbar heltid med social media. Någon som tar in nya fräscha idéer i företagets marknadsföring och kundkommunikation.
-Vi måste vara där konsumenterna är – på deras villkor!
Säger företaget stolt och får kanske tom en artikel i en tidning om sitt nytänk och framgång.
Det är helt rätt!
Vi behöver följa med i samhällets förändringar. Jag är blir glad och inspirerad när jag läser dessa artiklar och hör hur nya tankesätt och insikter omsätts i praktiken till lösningar som fungerar och driver företaget framåt.
Det som gör att det blir lite konstigt är när samma chef i nästa ögonblick vänder sig om, tar upp ett papper från en gammal dammig hög på skrivbordet, blåser av det lite nonchalant och sträcker fram det till säljavdelningen.
-Här är manuset från 80-talet. Tar ni och ringer lite kalla samtal så får vi igång försäljningen den här månaden.
Det är bra tajming nu för vi kör ut en markandskampanj imorgon.
Om man inser att samhället och människorna i det förändras och man är villig att anpassa sin kundkommunikation för att nå dessa på sociala media. Vem är det då man tror ska svarar i telefonen när man ringer?
Boy George?
Den snabba smarta säljaren med ett självförtroende på topp som manglar på som om det var ett börsrace är inte det som fungerar. Att det fungerade på 80-talet berodde nog mer på konsumentens ovana än att säljaren var skicklig.
Att tro att en framgångsrik säljare ska vara som Michael Douglas i filmen Wall Street kan bli ett företags fall.
De företag som förstår värdet av att utbilda sina säljare i ett modernt förhållningssätt till kunden och försäljning är de företag som kommer springa ifrån sina konkurrenter. Det är också de företagen som kommer vara de mest lönsamma.
Det är dags att skicka tillbaka dåliga säljmanus till 80-talet där de hör hemma!
Grymt bra artikel. Tycker verkligen utbildning är allt. Gjorde en kort karriär som telefonförsäljare (4h) innan jag kände att detta gammalmodigt och tråkigt,
Ha en fantastisk dag