En sekt som vill tjäna mycket pengar.

Att tjäna mycket pengar är mångas dröm. Men är verkligen hungriga säljare med vinnarskalle bra för företaget?

 

vinnarskalle

– Ni måste säga att ni är här för att tjäna mycket pengar, säger killen på tåget till oss.

 

Det var på 90-talet och jag hade som 19-åring fått jobb som resande säljare med start i Norge. För mig var det jättespännande och jag längtade att få lära mig och komma ut och se världen.
Jag gjorde sällskap på tåget till Norge med två andra som också var nyrekryterade. Med oss åkte en kille som redan jobbade i företaget som varit hemma på semester. Han gav oss råd och berättade om jobbet.

Han berättade att varannan söndagskväll hade de företagsmöte. Då fick de nya som kommit presentera sig och berätta varför de var där.

 

– Om ni inte säger att ni är här för att tjäna mycket pengar så ser de andra er som svaga. Så enklast är att säga det.
Jag tyckte det var helt idiotiskt att huvudsyftet med jobbet var att tjäna mycket pengar. Jag ville lära mig mer och utvecklas. Jag ville lära mig ännu mer om försäljning och bli en bra säljare. Att sedan få komma ut och resa var också en upplevelse.

 

Väl framme möttes vi av ett härligt ungt glatt gäng från olika länder. Det gemensamma språket var engelska för att alla skulle förstå. Vi skulle jobba tillsammans och alla var verkligen jättetrevliga.

På kvällen var det möte och ägarna och säljcheferna för företaget visade upp en guldring med ädelstenar man kunde tjäna ihop.

Jag förstod aldrig förtjusningen i att jag som tjej skulle vilja ha en klackring för män i guld men killarna som var överrepresenterade var lyriska.

Men det här var ju 90-talet och säljvärlden var mansdominerad.

Inte som nu när säljvärlden… … fortfarande till stor del är mansdominerad.

 

Så kom turen till att presentera sig som nykomling och berätta varför vi var där.

De två andra presenterade sig först och avslutade sina presentationer med att de var där ”För att tjäna mycket pengar!”.

Alla applåderade!

När min tur kom ställde jag mig lite nervöst upp och presenterade mig. Jag avslutar med att berätta att jag var där för att jag vill utvecklas och lära mig bli den bästa säljaren.

 

Det blir totalt tyst i rummet när jag avslutat och alla stirrar på mig.

Ingen andas, ingen blinkar.

Man kan nästan tro att tiden stannat.

Det känns som en evighet av tystnad och jag känner allas blickar.

– And I want to make a lot of money!

Hör jag mig själv säga högt och klart.

Det blir jubel och applåder. Jag har blivit accepterad in i sekten.

publik

Det här minnet har följt mig genom åren och jag brukar skratta för mig själv när jag tänker på den kvällen.

Det är lite som att tävla i Miss Universum och på frågan om vad du önskar mest av allt svarar du ärligt att du vill jobba som chefsläkare på en barnklinik och forska kring ett botemedel för barncancer. När alla vet att du måste säga Worldpeace!

 

Det handlar inte om att att vara realistisk eller ej utan att det finns invanda svar som man måste säga för att accepteras i en kultur eller grupp. Lite som att vi faktiskt oftast säger:

– Hej kul att se dig, hur är det? När vi möter någon vi känner eller är bekant med. Ännu bättre är det när vi tom serverar svaret åt den vi möter.
-Hej, kul att se dig! Hur är det? Bra!?
Det är ju inte så att vi vill ha ett ärligt eller utbroderat svart på det utan vi förväntar oss att personen ska säga Ja, allt är bra!
Det är när människor bryter det som gruppen satt upp (normen eller de osynliga reglerna) vi tycker de är konstiga, jobbiga eller till och med obehagliga.

Så just då i Norge skattade jag inte där jag stod för det var ganska surrealistiskt alltihopa.

En amerikansk säljsekt i jante-Sverige på 90-talet.

Jag stannade 2 veckor sedan åkte jag hem. Visst lärde jag mig om försäljning då vi hade utbildningar varje kväll i kundspykologi och avslutstekniker. Det var bra. Men sektkänslan var något som inte passade mig.
Det som är tråkigt är att unga människor har mycket lättare att fastna i den här typen av jobb och alla företag har inte bra säljledare och värdegrund när det gäller hållbar försäljning för både kunder och personal.
Jag blev därför inte förvånad och välkomnade Dokument inifrån när de 2011 sände sin dokumentär
Dokument inifrån – Säljsekten, ”Dagens ungdomar är lata och bortskämda!

Den visar hur vanligt det blivit i Sverige att ungdomar nyttjas och hjärntvättas till att tro dessa gamla mantran.
På Youtube kan ni se hela dokumentären om ni inte gjort det.

Däremot kan jag inte släppa tanken att det är anledningen till den skeva grunden varför företag fortfarande annonserar efter Hungriga säljare med vinnarskalle. Det invanda mönstret sitter så djupt och få vågar sticka ut och tänka annorlunda.

Det finns också företag som fortfarande tror det invanda sektmantrat ”En bra säljare är den som vill tjäna mycket pengar och kan sälja sin mamma!”

Och ja Vinnarskallarna och de Hungriga säljarna finns därute. Det är de som går från företag till företag och lämnar efter sig ett kortsiktigt sälj med fokus på sin egen vinning och karriär.

 

En bra säljare däremot – en stjärnsäljare – är så mycket mer än en Hungrig säljare med vinnarskalle.

De bra säljarna är själen i företaget och företagets andedräkt. Det är dem vi vill ha för det är de som gör företaget till vinnare i längden. 

Comments

Bosse

Bra Karin !
Skönt att höra att det finns fler som reagerar på det där 🙂 Jag kan inte förstå varför så många formulerar sina platsannonser på det viset! Och
framförallt väljer att använder sådana töntiga ord som ”vinnarskalle” och
liknande. Även bland dem ”mer seriösa”, kan tankesättet lysa igenom..

Reply
    Karin Be

    Tack Bosse!
    Ja det är nog en ren vana att skriva den typen av annonser. Nu är det fler företag än tidigare som börjar frångå den tråkiga mallen och det är bra. Det behövs mycket reflektion och förändring i branschen och jag tycker glädjande att det är på gång.

    Reply
Åsa M Nilsson

Underbart uttryck att säljaren är företagets andetag ☺

Reply

Leave a Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.