Kundservice som slog av switchen och gick hem.

Så händer det igen. Köpt ett storpack med kok-korv som är gryniga och slappa i konsistensen och smaken är blääähäää.
Ibland är det så och den här gången tänkte jag att nej nu ringer jag och klagar hos deras kundservice.

Skylt med orden Wrong way

 

In i kylen igen med korvpaketet och så går det några dagar, för jag glömmer det hela tiden.

Någon som känner igen sig?

 

Iallafall så slängde jag inte paketet som jag så ofta gör när jag till slut kommer på att jag inte orkar ringa och klaga. Utan jag tog fram paketet och ringde numret till kundservice.

Kände mig lite stolt att jag tog tag i det också.

 

Möts av en telefonsvarare som hälsar mig välkommen till företagets Kund och Konsumentkontakt och att de är på lunch till 11.45. Samma tid som majoriteten av kunderna också har lunch och kan ringa dem.

–  Om du vill lämna ett meddelande kan du göra det efter pipet, avslutar den inspelade rösten.

Ja, tänker jag och väntar på pipet.

Men det kommer inget pip. Samtalet är slut och läggs på.

 

Blir lite smått irriterad och tänker att jag får ringa upp lite senare vilket jag också gör.

Jag blir åter välkomnad av en inspelad röst till företagets Kund och Konsumentkontakt och informerad om att de har en hemsida och att det där går att skriva till dem. Sedan är telefonrösten tyst.

Men jag inte vill lämna ett meddelande på hemsidan utan prata med någon så stannar jag kvar i luren. Efter en liten stunds tystnad får jag höra om alla varumärken företaget har och sedan äntligen kommer en tråkig inspelad röst som säger att jag har plats 3 i kön.

Hela systemet känns motvilligt och att konsumenten ska ge upp och lägga på.

 

2 gånger till får jag höra inspelningen om alla deras varumärken och jag står ut för jag har fått plats 1 i kön nu.

Så helt plötsligt får jag inte höra om varumärkena längre utan en inspelad röst ber mig vänligt att lämna ett meddelande efter pipet så kan de ringa upp mig.

Vad in i hela….

Den här gången hör jag också ett pip.

 

Arg kund

Självklart blir jag förvånad men också väldigt irriterad. För småirriterad har jag varit hela väntetiden. För vem vill sitta och lyssna på en klämkäck inspelning där de rabblar sina varumärken ett antal gånger?

Försöker iallafall samla mig lite fort.

Mitt meddelande blir avigt och kort i tonen men jag lämnar mitt nr och namn och ber dem ringa mig.

Förstår inte hur det kunde bli så att jag inte fick prata med någon.

 

Jag ringer jag upp igen.

Då får jag höra deras öppettider och de stängde precis Kund och Konsumentkontakt.

Verkar som om någon slog av switchen på telefonkön och skickade alla till meddelandeservice och gick hem.

Nu är det fredag Tjohhooo!

Snyggt jobbat!

 

Jag behöver nog inte förtydliga vad de gör fel i sitt upplägg på kundservice. Upplevelsen talar lite för sig själv.
Kanske är de jättebra när man väl kommer fram och får prata med någon, om man får prata med någon? Vad vet jag. Det återstår att se om de ringer upp mig eller inte. Kanske blir det en fortsättning?

Här hade också varit ett ypperligt tillfälle att ta upp vad man ska tänka på när man lägger upp ett system för kundservice eller Kund och konsumentkontakt. Men just nu är jag allt för irriterad för att göra det så jag avslutar med att säga: Gör inte så här.

Eller vad tycker du?

%d bloggare gillar detta: